آرشیو مرداد ماه 1400

آرايش صورت به سبك ماردين

فرق آباژور و چراغ خواب چيست؟آباژور يكي از منابع نور و روشنايي است كه گاهي به عنوان چراغ خواب نيز از آن استفاده مي‌شود، برخي از آباژورها مناسب چراغ خواب و برخي با نور بيشتر و ظاهر دكوري خود مناسب تزيين سالن هستند. چراغ خواب‌ها نيز انواع مختلف دارند و برخي مانند آباژورها داراي شيد يا كلاهك هستند و برخي انواع آن رويه كلاه مانند آباژور را نداشته و تنها چراغي كوچك مناسب زمان خواب هستند.
آباژورها داراي طراحي ويژه و زيبا هستند و اغلب كاربرد تزئيني نيز دارند ولي چراغ خواب كاربردي است.چراغ خواب لزوما داراي كلاهك نيست ولي آباژور داراي كلاهك يا شيدي به شكل ذوزنقه يا استوانه است.چراغ خواب‌ها اغلب روميزي يا ديواري هستند ولي آباژور مي‌تواند ديواري، روميزي، ‌پايه‌دار يا سقفي باشد.نور چراغ خواب ملايم است ولي آباژور مي‌تواند نور بيشتري داشته باشد و منبع نور سالن نيز باشد. 
آباژور روميزي كرم و قهوه اي با پايه طرحدار راه راه
آباژور چيست؟آباژور وسيله دكوري و زيبايي است كه نوري ملايم دارد. آباژور از يك كلاهك كه به آن شيد نيز مي‌گويند، لامپ، حباب، سيم و اتصالات برق تشكيل شده و در برخي از انواع آن پايه كوتاه يا بلندي نيز دارد. سبك طراحي آباژور نيز مي‌تواند مدرن يا كلاسيك باشد. اين وسيله روشنايي لوكس در اتاق خواب يا سالن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از جنس‌هاي مختلفي از جمله رزين، چوب، كريستال، برنز، شيشه، سنگ، استيل، سراميك، فلز و پلي‌استر ساخته مي‌شود. در ادامه هر كدام از انواع آباژور را معرفي مي‌كنيم.
 
تصوير از انواع مدل هاي آباژور روميزي مقابل يك ديوار خردلي
انواع آباژورآباژورها انواع مختلفي دارند كه با توجه به كاربرد آن‌ها، شكل و طراحي‌شان نيز متفاوت مي‌شود. آباژورها به صورت كلي ديواري، سقفي، ايستاده يا روميزي هستند. كاربرد هر آباژور و نحوه قرارگيري و نصب آن در شكل و طراحي نهايي تاثيرگذار است.
 
تصوير يك آباژور روميزي شيشه اي با شيد سفيد 
آباژور روميزينوعي از آباژور كه محبوبيت فراواني دارد آباژور روميزي است. اين نوع داراي پايه‌اي كوتاه است و روي ميز قرار مي‌گيرد. پايه آباژور روميزي مي‌تواند بسيار كوتاه يا كمي بلند باشد. آباژور روميزي اغلب در اتاق خواب قرار مي‌گيرد و نوري ملايم در فضا منتشر مي‌كند. شيد آباژور روميزي مات است و شدت نور را كاهش مي‌دهد.
 
تصويري از انواع آباژورهاي پايه بلند در طرح هاي مختلف
پايه بلندآباژور‌ پايه بلند كه به پايه‌دار نيز شهرت دارد، داراي پايه‌اي بلند است. پايه اين آباژور‌ بر روي زمين در اتاق خواب يا سالن قرار مي‌گيرد و شيد و كلاهك آن در ارتفاعي هم‌سطح قد انسان يا كمي بلندتر از آن واقع مي‌شود، به اين ترتيب نوري ملايم ولي با پخش بالا در فضا منتشر مي‌شود. اين نوع آباژورها بيشتر در طراحي دكوراسيون داخلي سالن مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به عنوان منبع نور در نورپردازي بخش‌هايي از خانه نيز از آن‌ها بهره مي‌گيرند.

در فرش‌هاي سنتي، از نقوش حيوانات و گل و طبيعت استفاده مي‌شود. اين طرح‌ها با فاصله كم و رنگ‌بندي متنوع مي‌باشند و سبب ايجاد رنگ‌بندي بالا در اين فرش‌ها مي‌شوند. اما در فرش فانتزي مدرن اين طرح‌ها از تنوع بيشتري برخوردار مي‌باشند و اكثر اشكال هندسي را شامل مي‌شوند. در طرح‌هاي شلوغ فاصله اين اشكال كم و در طرح‌هاي خلوت، فاصله اين طرح‌ها زياد است.
در فرش‌هاي فانتزي برخلاف فرش‌هاي سنتي، از رنگ‌بندي محدودتري استفاده شده است كه عموم اين رنگ‌ها شاد مي‌باشند. فرش فانتزي معمولاً در سايز ۹ متري توليد مي‌شود و از نظر قيمت نيز قيمت پايين‌تري نسبت به فرش‌هاي سنتي دارند.
نكته: فرش‌هاي فانتزي بيشتر جنبه تزئيني دارند و معمولاً به‌عنوان قاليچه استفاده مي‌شوند. خريد فرش فانتزي؛ براي مكان‌هايي كه پاخور زياد دارد، مناسب نمي‌باشد.
فرش فانتزي مدرنسير تكامل در دنياي فرش، نظرات زيادي جذب فرش‌هاي فانتزي كرده است. اين فرش‌ها با رنگ‌بندي روشن و ساده و سبك معماري خاص در طرح و همچنين با گستردگي شهرنشيني و تغيير سبك زندگي مردم، خود را در خانه‌ها جاي‌داده است و توانسته است خواهان زيادي در سراسر دنيا پيدا كند. رنگ‌بندي فرش فانتزي به اين معنا نيست كه رنگ‌هاي خنثي در آن به كار نمي‌رود اما رنگ زرد، سرخابي، قرمز و نارنجي در فرش‌هاي فانتزي استفاده بيشتري شده است.
بهترين طرح فرش فانتزيهمان‌طور كه قبلاً نيز اشاره كرديم، طرح فرش فانتزي از اشكال هندسي اقتباس گرفته است. همچنين اشاره كرديم كه رنگ‌بندي فرش‌هاي فانتزي كمتر از فرش‌هاي سنتي است، ولي در عوض رنگ‌هاي شادتري نسبت به فرش‌هاي سنتي دارد. اين فرش‌ها بيشتر براي خانه‌هاي مدرن استفاده مي‌شود. از جمله فرش‌هاي فانتزي مي‌توان به شنل فرش و گبه اشاره كرد كه در ادامه به طور كامل درباره آن صحبت خواهيم كرد.
تركيبي از خطوط درهم‌تنيده در فرش‌هاي فانتزي سبب مي‌شود اين فرش‌ها به‌راحتي با كاغذ ديواري منزل ست شود. از جمله طرح‌هاي فرش فانتزي مي‌توان به طرح ايده‌آل اروپايي، طرح سياه‌وسفيد، طرح كلاسيك، طرح آبرنگ و غيره اشاره كرد. در كل طرح فرش فانتزي مانند فرش سنتي ظريف و ريز نمي‌باشند، بلكه ساده‌تر و داراي اشكال هندسي بيشتر و رنگ‌بندي كمتر مي‌باشند. در فرش‌هاي سنتي معمولاً طرح‌ها به‌هم‌پيوسته و معرف زادگاه خود مي‌باشند، درحالي‌كه در فرش‌هاي فانتزي طرح‌ها پيوسته نيست و معرف شهر خاصي نمي‌باشند.
ويژگي‌هاي فرش فانتزيهمانطور كه در مقالات قبلي اشاره كرديم كيفيت يك فرش به عواملي مانند جنس، الياف، شانه، تراكم و غيره بستگي دارد. اكثر فرش‌هاي فانتزي از جنس پلي استر مي‌باشند كه داراي ويژگي‌هاي بي‌نظيري مانند شستشوي راحت، ضدچروك، طول عمر زياد، ضد حساسيت و آلرژي و ضد لك مي باشد.
فرش‌هاي فانتزي داراي پرزهاي بلند مي‌باشند كه براي بافتشان از الياف اكريليك استفاده مي‌شود و اصطلاحاً به آنها پايل مي‌گويند. براي بافت اين مدل فرش‌ها نمي‌توان از الياف پشمي استفاده كرد، زيرا اين الياف گردوغبار را به‌راحتي جذب مي‌كند. پايل‌ها بسيار نرم و لطيف‌اند، اما اگر از آنها مراقبت نكنيد از عمر آنها كاسته مي‌شود.
انواع فرش فانتزيفرش شنل: يكي از پرفروش‌ترين فرش‌هاي فانتزي، فرش شنل است كه با نام فرش هاب بلژيكي شناخته مي‌شود و مانند ساير فرش‌هاي فانتزي از رنگ‌هاي براق و شاد استفاده مي‌شود و به بازار عرضه مي‌گردد. براي بافت اين مدل از فرش‌ها از نخ پلي‌استر فيلامنت استفاده مي‌شود. با اينكه اين فرش سابقه چنداني در بازار ندارد، اما توانسته است خود را به‌خوبي در منازل جاي دهد. فرش‌هاي شنل داراي تراكم ۹۶۰ و ۴۰۰ شانه مي‌باشد.گبه: پرفروش‌ترين فرش فانتزي بعد از فرش شنل، گبه مي‌باشد و براي بافت آن از پلي‌پروپيلن و فريز استفاده مي‌شود. در نقوش اين فرش از طرح‌هاي سنتي كمك گرفته مي‌شود. اين فرش‌ها داراي تراكم ۱۰۰۰ و ۵۰۰ شانه است.