همه چيز درباره آباژور و انواع آن

آرايش صورت به سبك ماردين

فرق آباژور و چراغ خواب چيست؟آباژور يكي از منابع نور و روشنايي است كه گاهي به عنوان چراغ خواب نيز از آن استفاده مي‌شود، برخي از آباژورها مناسب چراغ خواب و برخي با نور بيشتر و ظاهر دكوري خود مناسب تزيين سالن هستند. چراغ خواب‌ها نيز انواع مختلف دارند و برخي مانند آباژورها داراي شيد يا كلاهك هستند و برخي انواع آن رويه كلاه مانند آباژور را نداشته و تنها چراغي كوچك مناسب زمان خواب هستند.
آباژورها داراي طراحي ويژه و زيبا هستند و اغلب كاربرد تزئيني نيز دارند ولي چراغ خواب كاربردي است.چراغ خواب لزوما داراي كلاهك نيست ولي آباژور داراي كلاهك يا شيدي به شكل ذوزنقه يا استوانه است.چراغ خواب‌ها اغلب روميزي يا ديواري هستند ولي آباژور مي‌تواند ديواري، روميزي، ‌پايه‌دار يا سقفي باشد.نور چراغ خواب ملايم است ولي آباژور مي‌تواند نور بيشتري داشته باشد و منبع نور سالن نيز باشد. 
آباژور روميزي كرم و قهوه اي با پايه طرحدار راه راه
آباژور چيست؟آباژور وسيله دكوري و زيبايي است كه نوري ملايم دارد. آباژور از يك كلاهك كه به آن شيد نيز مي‌گويند، لامپ، حباب، سيم و اتصالات برق تشكيل شده و در برخي از انواع آن پايه كوتاه يا بلندي نيز دارد. سبك طراحي آباژور نيز مي‌تواند مدرن يا كلاسيك باشد. اين وسيله روشنايي لوكس در اتاق خواب يا سالن مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از جنس‌هاي مختلفي از جمله رزين، چوب، كريستال، برنز، شيشه، سنگ، استيل، سراميك، فلز و پلي‌استر ساخته مي‌شود. در ادامه هر كدام از انواع آباژور را معرفي مي‌كنيم.
 
تصوير از انواع مدل هاي آباژور روميزي مقابل يك ديوار خردلي
انواع آباژورآباژورها انواع مختلفي دارند كه با توجه به كاربرد آن‌ها، شكل و طراحي‌شان نيز متفاوت مي‌شود. آباژورها به صورت كلي ديواري، سقفي، ايستاده يا روميزي هستند. كاربرد هر آباژور و نحوه قرارگيري و نصب آن در شكل و طراحي نهايي تاثيرگذار است.
 
تصوير يك آباژور روميزي شيشه اي با شيد سفيد 
آباژور روميزينوعي از آباژور كه محبوبيت فراواني دارد آباژور روميزي است. اين نوع داراي پايه‌اي كوتاه است و روي ميز قرار مي‌گيرد. پايه آباژور روميزي مي‌تواند بسيار كوتاه يا كمي بلند باشد. آباژور روميزي اغلب در اتاق خواب قرار مي‌گيرد و نوري ملايم در فضا منتشر مي‌كند. شيد آباژور روميزي مات است و شدت نور را كاهش مي‌دهد.
 
تصويري از انواع آباژورهاي پايه بلند در طرح هاي مختلف
پايه بلندآباژور‌ پايه بلند كه به پايه‌دار نيز شهرت دارد، داراي پايه‌اي بلند است. پايه اين آباژور‌ بر روي زمين در اتاق خواب يا سالن قرار مي‌گيرد و شيد و كلاهك آن در ارتفاعي هم‌سطح قد انسان يا كمي بلندتر از آن واقع مي‌شود، به اين ترتيب نوري ملايم ولي با پخش بالا در فضا منتشر مي‌شود. اين نوع آباژورها بيشتر در طراحي دكوراسيون داخلي سالن مورد استفاده قرار مي‌گيرند و به عنوان منبع نور در نورپردازي بخش‌هايي از خانه نيز از آن‌ها بهره مي‌گيرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.