زماني كه ما نميتوانيم در برابر مشكلات دوام بياوريم و آن ها بر ما غلبه ميكنند،به معناي اين است كه شكست خورده ايم.شكست خوردن ميتواند بر اساس عوامل زيادي باشد كه البته اگر نا اميد نشويم و در برابر اين عوامل سخت بايستيم شكستي در كار نخواهد بود.چه بهتر كه بتوانيم بر شكست غلبه كنيم و شكست را شكست دهيم.

چطور با ترس از شكست مقابله كنيم؟

 

راه‌هاي زيادي براي غلبه بر شكست و رسيدن به اهداف‌مان وجود دارد.

شكست «درد» دارد. دست‌كم تجربه‌ي آزاردهنده‌اي است؛ چيزي كه بسياري از ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم تا با آن روبه‌رو نشويم. گاهي تأثيرات يك شكست مي‌تواند تا مدت‌هاي طولاني باقي بماند و در ذهن ما، رد پايش را به جا بگذارد و يك مانع ذهني ايجاد كند كه باعث شود در سال‌هاي بعدي زندگي، به سختي بتوانيم بر آن غلبه كنيم. اما بايد راه‌هايي را نيز براي غلبه بر شكست ياد بگيريم. پس با ما همراه باشيد.

يك ضرب‌المثل ژاپني مي‌گويد: «اگر هفت بار زمين خوردي، براي هشتمين بار برخيز.»

اما شكست هم لازم است!

براي غلبه بر شكست بايد اهميت شكست را درك كنيد

 وقتي شكست مي‌خوريم، معمولا به فكر فرو مي‌رويم، به دنبال معناي جديدي براي زندگي‌مان مي‌گرديم و جواب‌ها و راه‌حل‌هاي ممكن و بالقوه را براي رسيدن به اهداف‌مان بررسي و كشف مي‌كنيم. در حقيقت، شكست بخشي ضروري از مسير رسيدن به اهداف‌مان است. شكست، به عنوان نوري هدايت‌كننده در زندگي عمل مي‌كند و مانند آب و خاك كه فرساينده‌هاي مهربان طبيعت هستند‌، آب‌ديده‌مان مي‌كند و نقش مهمي در بهبود تك‌تك فعل و انفعالات بعدي و جريان زندگي‌مان دارد.

اما هر چقدر هم كه در مورد اهميت شكست در زندگي دليل و برهان بياوريم، در مواجهه با آن، آن‌قدر درگير ناراحتي‌هايش هستيم كه به سختي مي‌توانيم منفعتي در آن ببينيم. وقتي تمام آن چيزي كه از شكست مي‌بينيم و درك مي‌كنيم، درد و شكنجه است، غلبه بر شكست براي رسيدن به اهداف و آرزوها دشوار مي‌شود.

من هم شكست‌هاي بسيار بدي را تجربه‌ كرده‌ام و مي‌دانم تا چه اندازه دردناك و آزاردهنده است و همه چيز را تحت تأثير قرار مي‌دهد. مطمئنا شكست، ردپاهايش را در زندگي‌ام به جا گذاشت، و اين به سادگي ماندن اثر يك زخم عميق نبود. التيام آثار شكست‌هايم خيلي طول كشيد، اما در آن ميان، به فهم و درك مهمي رسيدم، تقريبا همان چيزي كه ساير افراد هم بعد از شكست به آن پي‌ مي‌برند.

اين را هم فهميدم كه راه‌هاي زيادي براي غلبه بر شكست و رسيدن به اهداف‌مان وجود دارد. اما همه‌ي اين راه‌ها نيازمند ايجاد يك تحول اساسي در طرزفكر هستند. لازم است به زندگي با نگاه خاصي بنگريد و افكارتان را در جهت درستي هدايت كنيد و بذر موفقيت را بكاريد تا در آينده محصولش را برداشت كنيد.


در اينجا ۵ راهكار به شما توصيه مي‌كنيم كه مي‌توانيد با كمك آنها بر شكست غلبه كنيد و به اهداف‌تان برسيد.

۱. باور كنيد كه هيچ‌چيز ارزشمندي، آسان به دست نمي‌آيد


ما آدم‌ها در دنياي امروز دوست داريم فورا به نتيجه برسيم و راضي شويم؛ چيزهايي را مي‌خواهيم و فورا هم مي‌خواهيم! وقتي مي‌توانيم هر چيزي را كه مي‌طلبيم بدون معطلي به دست بياوريم، چرا بايد صبر كنيم؟ از فست‌فودها گرفته تا دسترسي به اينترنت پرسرعت، باعث شده ناشكيبايي و عدم تحمل‌ ما براي هر چيزي روز به روز بيشتر شود، بنابراين عجيب نيست كه شكست تا اين اندازه آزارمان دهد.

ما آن‌قدر به گرفتن نتايج فوري عادت كرده‌ايم كه درك نمي‌كنيم براي رسيدن به هدفي قابل توجه و چشمگير، تا چه حد كار و تلاش و پشتكار لازم است. به مقصد رسيدن زمان‌‌بَر است، اما طي اين زمان و همان‌طور كه مسير رسيدن به هدف را طي مي‌كنيم، شخصيت‌مان ساخته مي‌شود و به شناخت‌هاي جديد دست مي‌يابيم، حتي شايد معناي عميق‌تري در زندگي‌مان كشف كنيم.
 
۲. از آدم‌هاي منفي‌باف دوري كنيد، زيرا آنها با تمام توان‌شان آماده‌‌ي سرزنش شما هستند


ذهن انسان براي دور ماندن از درد و ناراحتي، بي‌وقفه كار مي‌كند و خستگي‌ناپذير است و در واقع هر كاري مي‌كند تا از هر نوع دردي در هر اندازه‌اي كه هست جلوگيري كند. بخشي از رنج و عذاب شكست، مربوط به افراد ديگري است كه به شما مي‌گويند: «من به تو مي‌گويم كه چنين است» يا «تو بايد به حرف من گوش مي‌دادي» و «وقتي در اوج موفقيت بودي، بهترين كار اين بود كه كنار بكشي».

منفي‌باف‌ها هميشه با تمام توان‌شان در اطراف‌تان هستند تا از ديد خودشان از شما انتقاد كنند. اما شما به آنها گوش ندهيد. حرف‌ها و غُر زدن‌هايشان را نشنيده بگيريد تا بتوانيد به شكست‌تان به چشم يك تجربه‌ي ارزشمند نگاه كنيد. سرتان گرم خودتان باشد و از تماس با اين افراد دوري كنيد. فقط اين را بدانيد كه هميشه كساني هستند كه از شكست‌ها و عدم موفقيت‌ شما خوشحال شوند، اما دوستان واقعي هم داريد كه پيروزي‌هايتان را جشن مي‌گيرند و با تشويق‌هايشان به شما انگيزه مي‌دهند تا به هدف‌هايتان برسيد. بهتر است روي تكنيك‌هاي مثبت انديشي بيشتر كار كنيد.

بايد راه‌هايي غلبه بر شكست ياد بگيريم‎
۳. موفقيت نشانه‌هايي دارد؛ در هر فراز و نشيبي دنبال اين نشانه‌ها بگرديد


هرچند شكست مي‌تواند دشوار باشد، اما زمان خوبي براي جست‌وجوي نشانه‌هاست، زيرا موفقيت سرنخ‌هايي دارد. دنبال‌شان بگرديد تا پيدايشان كنيد. در هر زمينه‌اي كه تلاش مي‌كنيد و هر هدفي كه داريد، دنبال كساني بگرديد كه موفقيت‌هايشان، الگوي شماست. سپس جست‌وجو كنيد تا كليدها را پيدا كنيد. اين افراد موفق چه كرده‌اند؟ چقدر طول كشيده است تا به مقصدشان برسند؟ چند بار شكست خورده‌اند؟

مردم معمولا باور نمي‌كنند كه بيشتر افراد موفق، بارها و بارها شكست خورده‌اند، اما قابل توجه‌ترين وجه تمايزشان اين است كه هرگز دست از تلاش برنداشته‌اند. اين، بزرگ‌ترين تفاوت افراد موفق با افراد ناموفق است. موفق‌ترين‌ها، روحيه‌ي سرسختي در تسليم‌ناپذيري و پشتكار دارند.

۴. به شكست مانند يك فرصت نگاه كنيد تا بر ترس‌هايتان غلبه كنيد


گاهي وقت‌ها، شكست به خودي‌ خود دليل ترس افراد نيست؛ بلكه اين ترس از شكست است كه آنها را از اقدام باز مي‌دارد. غلبه بر شكست، فرصتي است تا ترس‌هايتان را كنار بزنيد؛ فرصتي براي چيره شدن بر ميل دروني كه مي‌گويد: فرار كن و در گوشه‌اي با خودت تنها باش.

الگوي درد – لذت (pain-pleasure paradigm)، كاملا واقعيت دارد. ما هميشه براي اجتناب از ناراحتي و درد، بيشتر تلاش مي‌كنيم تا براي به دست آوردن خوشي و لذت. اما اگر بتوانيم اين درك و تمايل را تعديل كنيم و براي رسيدن به اهداف‌ خود بر ترس‌هايمان غلبه كنيم، يك دگرگوني و تحول روي خواهد داد؛ يك احساس شگفت‌انگيز و باورنكردني كه نتيجه‌ي اين تغيير بوده و تجربه‌اي است پرارزش كه مسير رسيدن به اهداف را براي تمام عمر، هموار مي‌كند.

۵. از شكست به عنوان تجربه‌اي آموزنده استفاده كنيد


شكست بايد فرصتي باشد تا از اشتباهات‌مان درس بگيريم و تجربه كسب كنيم. اگر بتوانيم از اين دانش و تجربه بهره ببريم، مهارت كسب كنيم و رو به جلو حركت كنيم، اتفاقات شگرفي روي خواهند داد. ما از راه‌هاي مختلفي مي‌توانيم از شكست‌هايمان درس بگيريم، اما لازمه‌اش اين است كه به شكست و عدم پيروزي‌مان بي‌طرفانه و واقع‌بينانه بنگريم؛ درست مانند كسي كه از بيرون به ماجرا نگاه مي‌كند.

از خودتان بپرسيد چرا شكست خورديد؟ كجاي كارتان اشتباه بود؟ چه اقدام متفاوت ديگري مي‌توانستيد انجام دهيد؟ آيا ايراد از برنامه‌تان بوده است؟ آيا به اين دليل شكست خورده‌ايد كه از مورد مهمي غفلت كرده‌ايد؟ آيا عادت بدي داريد كه ممكن است باعث شكست‌تان شده باشد؟ نگاه‌تان كاملا واقع‌بينانه باشد تا از اتفاقي كه افتاده است درس بگيريد و از اين عبرت و آگاهي براي ارتقاي خودتان و تلاش دوباره استفاده كنيد. مطمئن باشيد تا زماني كه دست از كار و تلاش برنداريد، مي‌توانيد بر شكست غلبه كنيد و به آرمان‌تان برسيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.